Monday 3 March 2014

Jalan jauh untuk ekonomi Islam di M'sia


Konsep ekonomi Islam masih jauh untuk dicapai negara ini selagi institusi Islam tidak bebas dari kerenah birokrasi kerajaan.

Pemikir Islam terkenal Dr Mohd Asri Zainal Abidin memberi contoh industri halal yang hanya diberikan kuasa kepada satu agensi kerajaan sahaja sehingga menyukarkan perkembangan perniagaan khusus untuk orang Islam.

"Fakta harus kita terima, apabila agama ada di bawah kuasa negeri, kita tidak bebas, apa kita nak buat kena minta izin," kata beliau dalam Wacana Sinar Harian bertajuk “Bagaimana Ekonomi Islam Mampu Kawal Pasaran” di Shah Alam semalam.

Pengerusi Dewan Perniagaan Islam Malaysia Tan Sri Ali Hashim pula mencadangkan satu sistem institusi “wakaf korporat” bagi mengambil alih GLC atau syarikat milikan Melayu Islam yang menggunakan dana awam.


Jarumemas: Umat Islam perlu bangkit dari zon selesa mereka bagi meningkat ekonomi umat Islam. Kerajaan telah sedikit banyak membantu masyarakat Islam supaya maju dalam bidang ekonomi, namun malangnya, ramai umat Islam enggan menyambut bantuan yang disalurkan. 

No comments:

Post a Comment