Monday 3 March 2014

Cukai tinggi klia2 kurangkan penumpang, keuntungan syarikat tambang murah

Berdepan dengan bahang kekurangan keuntungan, syarikat penerbangan tambang murah Malaysia dijangka akan kehilangan lebih ramai penumpang jika cadangan caj perkhidmatan penumpang antarabangsa (PSC) di lapangan terbang baru klia2 sama seperti RM65 yang dikenakan KLIA pada ketika ini, kata penganalisis dan sumber.
The Malaysian Insider difahamkan, pegawai syarikat tambang murah itu sudah diberitahu untuk bersedia dengan PSC sebanyak RM65, sekali ganda daripada RM32 yang dikenakan di Terminal Penerbangan Tambang Rendah (LCCT) oleh pengendali Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).
Syarikat penerbangan tambang murah yang menggunakan LCCT adalah AirAsia, AirAsia X dan Cebu Pacific Air.
“Mereka bercakap tentang kadar menghampiri atau menyamai RM65 dalam taklimat kepada penganalisis,” kata seorang penganalisis kepada The Malaysian Insider dan menambah ini dapat membantu MAHB menampung kos penangguhan pembinaan klia2 dengan lebih cepat.
Terminal tambang murah klia2 dijadualkan dibuka pada 2 Mei, setahun selepas ditangguhkan dengan Putrajaya dan MAHB bertegas ia dapat dibuka pada tarikh dijangka siap yang baharu.
“Tahun ini sudah menjadi sukar bagi syarikat tambang murah di LCCT yang sesak dan PSC lebih tinggi di klia2 akan menyebabkan penerbangan biasa dan penerbangan tambang murah sama sahaja.
"Jadi penerbangan mana yang penumpang akan pilih? Sudah tentu penerbangan biasa yang menawarkan perkhidmatan penuh,” kata satu sumber industri penerbangan kepada The Malaysian Insider.

Jarumemas: Kalau dah dinamakan lapangan terbang antarabangsa sudah tentulah harga barangannya mahal....

No comments:

Post a Comment