Wednesday 10 April 2013

Usaha terancang mencabar ketuanan Melayu

Sistem demokrasi tidak semuanya benar. Namun ia antara sistem pentadbiran dan pemerintahan negara yang terbaik pernah diamalkan. Sistem 1 man 1 vote banyak menyelesaikan masalah pemerintahan. Di samping itu, banyak juga masalah ditimbulkan sistem ini.

Sebagai negara yang sedang membangun, Malaysia menghadapi pelbagai masalah, terutama apabila ras atau etnik serta agama menjadi tunjang perjuangannya. Kebaikan sistem demokrasi bukan saja diamalkan di Malaysia tetapi di negara sedang membangun dan membangun, seperti di Asia, Afrika dan Amerika Latin.

Hampir semua negara ini menumpu kepada kesetiaan agama atau keturunan etnik, walaupun ada parti politik yang menyasarkan ideologi parti. Namun, apabila rakyat terdiri daripada satu-satu kaum yang besar, maka muncullah parti politik menggunakan kaedah keturunan kaum dan agama mengatasi ideologi parti.

Perlembagaan negara ini sendiri mencerminkan demokrasi Par Excellence, sungguhpun pada awalnya pembentukan negara sudah wujud kontrak sosial yang tidak bertulis yang memberi hak tertentu kepada orang Melayu, iaitu penghuni asal negara ini. Tetapi dalam pada itu pun rakyat keturunan ras yang lain turut diberi pengiktirafan sebagai rakyat yang sah tidak boleh dipersoalkan hak mereka. 
 

Jarumemas: Malangnya orang Melayu yang jadi tali barutnya.

No comments:

Post a Comment