Tuesday 18 February 2014

Perak digesa bertindak projek akuakultur ancam nelayan


KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan Perak menyiasat dan mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah 500 nelayan kecil di Kampung Sungai Tuntung, Panchor dan Pengkalan Bharu dekat Pantai Remis yang terjejas mata pencarian mereka akibat pelaksanaan projek akuakultur di kawasan itu.
 
Presidennya, SM Mohamed Idris berkata, di samping mengancam sumber perikanan dan pendapatan nelayan, projek ternakan udang dan ketam di situ juga telah memusnahkan ratusan hektar kawasan hutan bakau di tempat itu serta mencemarkan air sungai dan laut berhampiran oleh sisa buangan kolam.
 
Dalam tinjauan yang dibuat, jelasnya CAP difahamkan oleh nelayan-nelayan yang terlibat bahawa sebahagian dari kawasan hutan paya bakau yang telah dimusnahkan bagi tujuan tersebut adalah dalam kawasan hutan simpan kekal iaitu HSK Tanjung Burung, yang sepatutnya perlu dilindungi dan dipelihara. 
 
Demikian menurut beliau dalam satu kenyataan. 



Jarumemas: Kebajikan rakyat perlu diambil berat kerana merekalah yang mengundi dan memilih kerajaan yang memerintah. Pemimpin perlu bertindak segera atas segala keluhan dan desakan mereka kerana tanpa mereka pemimpin tidak akan menang. 

No comments:

Post a Comment