Tuesday 18 February 2014

Ibu bapa bimbang implikasi negatif buku teks digital


KUALA LUMPUR: Kemajuan teknologi dan era globalisasi bukanlah memungkinkan semua sistem pendidikan harus meniru model dari Barat kerana tidak semuanya sesuai buat masa sekarang untuk masa depan anak bangsa di negara Malaysia yang tercinta. 

Presiden Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik), Normala Sudirman berkata,  tidak dapat dinafikan bahawa pelancaran buku teks digital menunjukkan inovasi baru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran tetapi ia bakal membimbangkan warga pendidik dan ibu bapa kesan implikasi negatif terhadap pelajar di sekolah.

Katanya, beliau banyak  menerima banyak aduan tentang kebimbangan ibu bapa dan warga pendidik jika pemberian kemudahan buku teks itu disalahguna yang akhirnya memberi implikasi negatif merosakkan masa depan anak bangsa. 

"Saya berpendapat harus dikaji mekanisme penggunaan, tahap umur pelajar dan kawalan guru terhadap pelajar serta kematangan pelajar dari segi umur untuk mengelakkan pelajar melayari video pornografi dan bermain 'game' ketika guru sedang mengajar,” katanya.



Jarumemas: Dulu era tahun 50-an hingga 60-an kami guna papan batu dan kapur tulis. 

No comments:

Post a Comment